2013. április 24., szerda

Testi mesék

Egy közepesen unalmas hétfő délutáni órán jutott eszembe a mai kérdésünk: mit mind el rólunk csak az, ahogy megjelenünk? Hány történt van egy emberi testen? Magamra néztem, és meglepően sok kérdés vethető fel csak a saját megjelenésemmel kapcsolatban. És most nem olyan egyértelmű dolgokra gondolok, amit tudatosan alakítunk ki, mondjuk a haj vágása, vagy a póló/felső, amit némi lamentálás után választok ki a szekrényemből.

Ezek ugyanis tudatosan konstruált üzenetek. Szokás mondani, hogy nem szabad valakit a külső alapján megítélni: attól, hogy látok egy kifúrt fülű, piercinges, halálfejes pólós, feketére festett hajú, hereszomorító nadrágot viselő fiút, akkor jól nevelt kisfiúként nem ítélhetem el azok alapján a sztereotípiák alapján, amit ezekhez a kiegészítőkhöz köthetők. De felmerül a kérdés, hogy nem pont ezekre a sztereotípiákra támaszkodik az, aki ilyen képet alakít ki magáról? Nem mond ez el mindennél többet az emberről?


Másik példa: nem tartom ildomosnak vagy értelmesnek még mindig a trianoni revízió miatt sírni. Ezért ha látok egy srácot nagymagyarországos pólóban, akkor megvan róla a véleményem, és teljesen jogosan: ő büszkén kapcsolja magát egy olyan eszmerendszerhez, amivel nem értek egyet, és joggal gondolom, hogy nem az észérvek bajnoka, ha ezt a hitét világgá is kürtöli. Megint ott vagyunk, hogy külső alapján ítéltem, de a külső nagyon is beszédes volt.

Na de nem is erről akartam beszélni elsősorban, hanem azokról a történetekről, amiket nem szándékosan lebegtetünk meg magunkról. Gyorsan végiggondolva három olyan dolgot találtam magamon, ami mögött konkrétan van valami mögöttes, és amit bárki láthat. Az egyik az, hogy nem viselek karórát; a másik a bal alkaromon lévő, két, egymásra merőleges heg; és harmadszor a szemüvegem. Nem megyek bele egyikbe sem, de mindenképpen érdekesnek tartom azt a gondolatot, hogy miket mesélnek rólunk ezek a dolgok. És rajtatok van valami hasonló?

1 megjegyzés:

  1. Karórát én sem hordok, de én ezért mert zsebórám van (swag is for boys, class if for men). A hegg nálam is adott, csak nekem a homlokomon, szerencsére takarásban, így kevesen látják de aki olyan közel kerül hogy láthassa mindig megkérdezi mitől van.

    A ruha kiválasztása nekem egy viszonylag egyszerű folyamat, két pontnak kell megfelelnie:

    - a ruhatorony tetején van
    - tiszta

    Így valamennyire az is tudattalanul árulkodik, már pusztán az összeállítás miatt is.

    Egyéb urolkodó jelet én nem tudok magamról összeszedni, mert a többi az már tudatosan pofázik helyettem. De biztos vagyok benne, hogy Sherlock milliónyi jelet látna rajtam amiről nem tudok.

    VálaszTörlés