2013. április 17., szerda

Játékbemutató: Minecraft

A Minecraftról bármit is írni így 2013 második negyedévében kimeríti a közhely fogalmát. Gyakorlatilag nincs olyan internetelérhetőséggel rendelkező ember a földön, aki ne hallott volna már a Mojang játékáról, és ne alkotott volna véleményt a jelenségről. Mert igen, a Minecraft jelenség, idea, amit vagy magadévá teszel, vagy szembehelyezkedsz vele. Mindig érdekes bedobni egy csapat ember közé a nevet, és figyelni, ki az, aki bosszúsan legyint, és ki az, aki elismerően bólogat.

Aki esetleg mégis most lépett fel először a világhálóra, azt először is figyelmeztetném, hogy nem, igazából nincsenek szexi csajok a környékeden, akik meg szeretnének ismerkedni veled, másodszor pedig gyorsan adnék egy általános képet a játékról.


Mi is a Minecraft? Alapból kétszer két játékmóddal találkozhatunk a programot elindítva: kreatív és túlélő mód, illetve ezek egyszemélyes és többszemélyes változatai. A túlélő módban a feladatunk mindenféle kézi kitermelési módon nyersanyagot gyűjteni (fa, szén, vas), élelmet szerezni, menedéket építeni, és kihúzni az éjszakát halál nélkül. Éjszaka ugyanis megjelennek az addig békés és idilli tájon a közelharcos zombik, az íjász csontvázak és a váratlanul a hátunkba robbanó creeperek. Ennyi az alapkoncepció, és ez mégsem több, mint a jéghegy csúcsa: eszközöket barkácsolhatunk; komplett városokat húzhatunk fel; magokat gyűjthetünk, hogy azokból búzát termesszünk; mély bányákat tárhatunk fel, ahol gyémánt és redstone vár ránk; a redstoneból okos szerkezeteket építhetünk, amik megkönnyítik a játékbeli életet; állatokat háziasíthatunk; lemehetünk ritka nyersanyagokért a pokolba, stb.

A másik játékmód azoknak szolgál, akik a kreatív énjüket szeretnék kiélni, kihagyva a néha monotonnak tűnő ásást és bányászást. Kreatívban végtelen mennyiség áll a rendelkezésünkre, és tényleg csak a képzeletünk szabhat határt annak, hogy mit hozunk létre. Nem viccelek, tessék majd szétnézi, elszórok itt pár képet arról, hogy miket is alkotnak egyesek a Minecraft világában.
King's Landing, a Hét Királyság királyi székhelye minecraftosítva

Ugyan kitérhetnék arra is, hogy miért van a bevezetőben leírt szembeállás, miért létezik a fújolók tábora, nem szeretnék megbántani senkit. Legyen elég annyi, hogy ha van terved, ötleted, akkor van célod a játékban, ellenkező esetben pedig csak mászkálsz körbe, kicsit szidod a pixeles grafikát és a gravitációra fittyet hányó fákat, majd letörlöd olyan gyorsan, amilyen gyorsan felraktad.

Sokkal érdekesebb viszont az, hogy ha már sikeres a játék, akkor mitől az. Szerintem ezt nagyon egyszerűen össze lehet foglalni: a Minecraft rengeteg szinten működik, és ezzel rengeteg különböző csoportot szólít meg. Szereted a LEGO-t és a kreatív építést? Az jó, mert gyakorlatilag végtelen lehetőségeid vannak, azt építhetsz meg, amit akarsz, kreatív módban még a nyersanyagok által sem vagy lehatárolva. Szeretsz egyszerűbb vagy bonyolultabb gépeket építeni, áramkörökkel és elektronikával szórakozni? Remek, a redstone-os porciót csak neked találták ki. Szeretsz zombikkal harcolni, felfedezni, munkával felhúzni épületeket? Szuper, ott van a túlélő mód, ahol pont ezt kell csinálnod. Vagy csak a barátaiddal hülyülnél? Ószömség, ugyanis mindent, amit az előbb elmondtam, csinálhatod a haverjaiddal egy alapvetően stabil, jól összerakott multiban.

Ami a legjobb a Minecraftban, és ami miatt még most, négy évvel a béta, és két évvel a végleges megjelenés után is beszélünk róla, az az elképesztő támogatottság: A játék indie besorolású, azaz nem áll mögötte profi játékkiadó, vagy kimondottan profi stáb, és mégis folyamatosan érkeznek a patchek, amik nem csak a hibákat javítják, hanem folyamatosan új tartalmakat hoznak a rendszerbe. Olyan ez, mintha a CoD 4.: Modern Warfare után egy évre nem a második rész jött volna, hanem egy ingyenes patch, ami hozzácsapja a második rész sztoriját az alapjátékhoz, rá egy évre pedig érkezik (szintén ingyenesen!) a végkifejlet. Szürreálisan hangzik, nem igaz? Pedig ideális esetben így működne a játékipar, és a Minecraft példája bebizonyította, hogy nem életképtelen az ötlet, ha megfelelően minőségi az alapanyag.

Próbálok, higgyétek el, próbálok valami fogózkodót keresni, ami alapján beleköthetek a játékba, de nehéz. Egyesek szerint rossz irányba haladnak a fejlesztések, de van egy olyan aspektusa a programnak, amire nem tértem ki: a modolhatóság. Az Elder Scrolls játékoknál és a GTA-knál szembetűnő, mekkora ereje is van a modder világnak, és ez a Minecraftra is igaz. Akármerre haladjon is hivatalosan a fejlesztés, a modoknak köszönhetően gyakorlatilag bármit varázsolhatunk a képernyőnkre, legyen az szebb grafika vagy kalandosabb játékmenet. 
Minden további nélkül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése