(Előszó: Ez a kritika a Sorozatjunkie felkérésére készült, azonban egyszer csak kiderült, hogy más már írt egyet, így erre már nem volt szükség. Első két részes spoilerek!)
Breaking Bad-rajongóként, meg úgy általában olyanként, aki
él-hal a minőségi tévésorozatokért, úgy vártam a Better Call Saul-t, mint a
Messiást. Vince Gilligan produktuma kétségkívül sorozattörténelmet írt,
végérvényesen kiemelte a széles tömegek számára is a tévézést a mostoha
kistestvér szerepéből, sőt, sokan már a hanyatló Hollywood ellenpontjaként
látják a médiumot. Hogy ez így van-e, arról napestig lehetne vitatkozni, most inkább
beszéljünk arról, hogy mennyire Breaking Bad a Better Call Saul, és milyen
érzés (illetve érdemes-e) az eredeti ismeretében nézni a spinoffot. Röviden:
igen.
Ami elsőre is szembeötlő, hogy a Better Call Saul
hajszálpontosan ugyanazokat a külső jegyeket hozza, mint a Breaking Bad. Legyen
szó rögtön a nyitásról (a Breaking Badre jellemzőek voltak a különleges cold
open-ek, főleg az olyanok, amikor valamit a szemünk előtt állítottak elő ritmusos
vágások kíséretében), ahol ezúttal nem metanfetamint láthatunk készülni, hanem
kakaóscsigát, vagy a sárgás szűrőről, esetleg a klasszikus, széles
beállításokról és gyönyörű fényképezésről. Mind-mind olyan, mintha véget sem
ért volna a Breaking Bad, hanem egy flashback évaddal folytatódna. Hogy ez
jó-e? Nos, véleményem szerint igen. Ugyan Walter White kalandja lezárult, Vince
Gilligan úgy döntött, van még elmesélnivaló ebben a világban, méghozzá Saul
Goodman története. Az, hogy csak itt-ott tér el a kezdeti formulától lehet
nézőcsalogató eszköz és a „franchise” fontos része is, de az mindenképpen igaz,
hogy jól működik.
Saul Goodman karaktere pedig érdekes lehet egy újabb
fejlődéstörténet elmesélésére. Saul itt még nem Saul, hanem James M. McGill, és
nagyon sok szempontból ellentéte az évekkel későbbi önmagának (bár van ahol már
látni, hogy lesz ebből a figurából az a Goodman, akinek mindenre van B-terve),
leginkább próbál életben maradni a jogi életben. Gyakorlatilag ugyanúgy egy
fordított fejlődésregény lesz a sorozat központi eleme, mint Walter White
története volt, azonban ezúttal ismerjük a sztori végét (pontosabban egy
állomását: a sorozat első jelenetei arra engednek következtetni, hogy szó lesz
a Breaking Bad utáni eseményekről is). Ehhez pedig, lássuk be, Saul Goodman
karaktere volt a legideálisabb a főbb szereplők közül, hiszen nem része a White
családnak és van is értékelhető múltja, ellentétben mondjuk Jessie-vel. Az csak
hab a tortán, hogy Bob Odenkirk lubickol a szerepben, én ezt a figurát akármeddig
el tudom nézni, ha profin megírt szöveget és jó rendezőt kap.
Hogy a sorozat milyen irányba fog elindulni, még nehéz
megmondani. A Breaking Bad nagyon sokáig a tűzoltásról szólt, amikor az egyik
kulimászból keveredtek a főszereplők a másikba, folyamatosan mentve az
irhájukat. Ugyan a második rész közepéig nagyjából itt is erről volt szó,
azonban az oda berakott montázs nagyon elütött az eredetiben látottaktól, és
azt sugallta, hogy Saul/James nagyobb kontrollt tud az események fölött
gyakorolni, mint mindenki kedvenc kémiatanára.
Ugyan ez a kritika nagyon lelkendezősre sikerült, hozzá kell
tenni, hogy ez még nem az a szint, amit a teljes fordulatszámon pörgő Breaking
Bad produkált, és hiába áll jelen pillanatban az IMDB-n 9.5-ön a sorozat, ott
még nem tartunk. Egyelőre ez nem is probléma, hiszen az eredetinek is idő kellett,
míg felpörgött, és a pozitív hangvétel valószínűleg inkább annak szól, hogy
látni a potenciált a Better Call Saul-ban arra, hogy méltón továbbvigye a
Breaking Bad örökségét. Én, mint az eredeti nagy rajongója, 8/10-et adok az
első részre, és 8,5 pontot a másodikra, úgy gondolom, utóbbi nem csak hogy jól
sikerült, de érdekes irányba mutatott a jövőt illetően.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése